Kolloquium HS 2024
Das Kolloquium findet grundsätzlich am Dienstag von 12:00-13:00 im Besprechungsraum der Abteilung Statistics & Data Science statt. Das detaillierte Program wird rechtzeitig bekannt gegeben. Folgende Themenbereiche sind aktuell geplant:
- September: Tree-based machine learning models and stability assessments
- Oktober: Intensiv längsschnittliche Designs: Qualität in der Messung und statistische Modellierung
- November: Präsentation aktueller Forschungsthemen
Literatur, die im Kolloquium HS 24 gemeinsam gelesen und diskutiert wird:
Hedeker, D., & Mermelstein, R. J. (2022). Modeling variation in intensive longitudinal data. Multilevel Modeling Methods with Introductory and Advanced Applications. https://bpb-us-w2.wpmucdn.com/voices.uchicago.edu/dist/a/1194/files/2020/08/VarModel_BookChapter.pdf
Shmueli, G. (2010). To explain or to predict? Statistical Science, 25. http://dx.doi.org/10.1214/10-STS330
Van Lissa, C. J. (2023). Developmental data science: How machine learning can advance theory formation in developmental psychology. Infant and Child Development, 32, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/icd.2370
Gäste:
Dienstag 29. Oktober 2024 (Seminarraum 00.009):
Laura Bringmann (University of Groningen)
Improving ESM feedback through better ESM measurement
"There is currently a surge in researching and developing feedback based on the experience sampling method (ESM). This ranges from simple descriptives, such as pie plots, to more complex statistics, such as psychological network models. Recently there has been a lot of criticism on network models, leading researchers to develop other kinds of feedback. One new development is collecting qualitative data with open text boxes and self-learning items, and giving back qualitative feedback based on this data. Another development is extending ESM measurements so that also the social context and activities can be captured in a more personalized way. In this talk, I will show different kinds of feedback that we have developed in our lab, and discuss how to move forward with ESM measurement and feedback to align them better with clinical practice."
Das Kolloquium kann von Master Studierenden ab dem Frühjahrssemester 2025 in Kombination mit dem Masterprojekt und der Masterarbeit belegt werden.
Falls Sie im HS 24 bereits Teile des Kolloquiums besuchen möchten (z.B. um die neue Abteilung kennenzulernen oder als Teil des Science Tracks) oder Interesse an einer freiwilligen Teilnahme am Kolloquium haben, melden Sie sich bitte vorgängig bei:
Prof. Dr. Mirka Henninger
ProfessorinProfessorin
Missionsstrasse 62A
4055
Basel
Schweiz